4 Januari de laatste dag

Vandaag gaan we de camper terugbrengen en moet er dus opgeruimd worden. Het weer is gelukkig op de deze laatste dag weer mooi. Na een uurtje of 3 zit alles weer in de koffers, is de camper redelijk schoon, en zijn de rugtassen voor de terugvlucht van vanavond gepakt. Er wordt een strenge selectie gemaakt van de stenen, stokken, schelpen en kiwi’s die de kinderen gevonden hebben. We komen nu al ruimte te kort.

We sluiten Aukland af met een bezoek aan het Kelly Tarlton’s aquarium. Hier is een pinguïn reservaat gemaakt met echte sneeuw en water etc. Heel leuk om te zien om we deze rakkers ook in het echt gezien hebben. De tocht gaat door een hele mooie haaientunnel en eindigt bij een roggenbad.

We doen een snelle lunch in de camper en proberen dan meteen in 1 keer de gehele koelkast leeg te eten. Om 4 uur leveren we de camper in, gaat allemaal voorspoedig Don’t worry mate…Om 17 uur staan we we op Auckland airport waar om 23:50 uur onze terugvlucht naar Nederland begint.
We shoppen wat, eten nog een laatste Kiwi burger doen een spelletje en eigenlijk best snel vertrekken we richting China. Net voor instappen blijkt onze handbagage te zwaar..dus alvast de lange broeken aan, schoenen ruilen voor slippers en we gaan het precies redden.

Na de eerste vlucht van 12 uur komen we aan in Shanghai. Het blijkt hier winter te zijn en het vriest hier 2 graden. Deze hadden we niet zien aankomen en bibberend lopen we in T-shirt de slurf door. Calvin zelfs zonder trainingsjas want hij heeft onderweg de kiwiburger, chips en chocolade in vloeibare vorm eruit gegooid. Het kost ons 2,5 uur om door de vele controles door te komen, koffers op te halen en deze aansluitend weer in te checken en dan weer het hele douane gedoe. Wat een troosteloze bende hier. Onze zoektocht naar een mooie tax free Apple store strand want de meeste borden zijner in Chinees en deze taal hebben we nog niet helemaal onder de knie. Wel nog even een heerlijk bordje bami gescoord met een panda burgertje en na 5 uur stappen we in de KLM boeiing 747 met een telegraaf…..straks weer 10 graden en regen….we zijn bijna thuis.

Mocht je nog een ouwe sok hebben wet wat euro’s erin twijfel niet en ga naar Nieuw Zeeland. Wij vonden dit het mooiste land wat we ooit gezien en beleeft hebben. Elke dag was een verassing en alle kiwi’s die we ontmoet hebben waren hele toffen gasten. Let wel even op de volgende aandachtspunten…..

1. Als er bij een bocht een snelheidswaarschuwing staat van 50 km per uur ga er gerust 10 km onder zitten want de borden zijn neer gezet met een Quattro en niet met een camper.
2. De uitdrukking ” Sweet As ” betekend niet dat je een lekkere kont hebt. Dit betekend dat het keurig is, weer een illusie minder.
3. De douches hangen hier allemaal op navel hoogte dus was je haren voor vertrek !
4. Als mannelijke vrijgezel heb je hier niets te zoeken….de vrouwen gaan hier allemaal gekleed in een oud gordijn met bijpassend kussensloop.
5. als getrouwd stel moet je hier oppassen want de mannen lijken allemaal op strandwachten.
6. Weersvoorspellingen kloppen nooit, soms valt het mee…..maar meestal niet.
7. Boek bij vertrek naar dit land een retourticket…anders wil je hier NOOIT meer weg.

Bedankt voor jullie leuke reacties !

K I A O R A

Roos, Paul, Calvin, Bridget

20130105-085524 PM.jpg

20130105-085556 PM.jpg

3 Jan 2013

Wekkertje gezet vandaag. We gaan de laatste rit maken naar Aukland. ‘S ochtends nog even met de eigenaar gepraat over onze tafel. Inderdaad…Don’t worry mate….ze bellen even met de verhuurder van de camper en deze geeft het zelfde antwoord…Don’t worry mate ! We nemen een mooie route langs de kust naar Aukland. Het begint inderdaad te regenen dus de Haulo grachtengordel goeroe had gelijk.

Om 2 uur komen we aan op de laatste camping. Een echte begin of eind camping. Niks te doen alleen dicht bij de luchthaven. We zetten de camper neer en informeren even hoe we het beste naar de luchthaven kunnen komen. Het snelste….let goed op…snelste gaat dit volgens de eigenaar met de bus. Dus we kopen een familie ticket en wachten een kwartiertje op de bewuste bus richting Down Town Auckland. Na een half uur vragen we ons af of we inderdaad naar Auckland gaan, of is dit soms een rondtoer over het gehele Noordeiland ? Na ruim 1 uur komen we pas aan op bestemming….de volgende keer als we dus naar Amsterdam zetten we dus de auto in Leeuwarden en gaan we het laatste stukje met de bus !!!!! Licht aangebrand stappen we de warme bus uit. Eerst even een bakje koffie bij Starbucks om te relaxen en dan de stad in.

We hebben een vermoeden dat dit niet onze dag gaat worden, de koffie die we besteld hebben komt redelijk snel alleen de koeken laten op zich wachten. We proberen even te vragen wanneer de koeken komen, maar moeten dan eerst even op onze beurt wachten. (Keurig netjes in 1 lange lijn) Als we de koeken hebben lopen we terug naar ons tafeltje en zien dan dat een of andere kansloze theemuts de koffie inmiddels aan het afruimen is en Roos haar cappuccino al heeft weggegooid. Don’t worry gewoon weer even in de rij voor denk nieuwe. De sfeer zit er nu pas echt goed in.

We gaan winkelen, een uurtje of twee in de stad lopen, een burgertje scoren om de mond mee af te vegen en gaan dan op zoek naar de halte waar onze wereldreis terug naar de camper weer gaat plaats vinden.

Terug in de camper eten we Tandori chicken. Tenminste dat proberen we, het spul is zo heet dat je lippen spontaan open scheuren en de volgende morgen het glazuur uit de pot verdwijnt. Onder het genot van een overheerlijk pilsje en een potje carcasonne maken we toch nog een geslaagd einde aan de dag, onze laatste nacht in de camper.

20130105-084058 PM.jpg

20130105-084126 PM.jpg

2 Januari

We zijn nu echt begonnen met aftellen, balen. Het einde is in zicht. We gaan vandaag naar Hahei beach en cathedral Cave dit is een door de zee gemaakte tunnel met aan elke zijde een bounty strand. De weergoden zijn ons weer gunstig gestemd dus factor 50 op de huid en rugtassen gepakt voor de nieuwe tocht. Het is een klein uurtje lopen als je inderdaad paradijs binnen loopt, alleen dan wat drukker. Als we lekker op de rug liggen te genieten zien we een soort regenboog om de zon. We horen van een vrouwtje op het strand dat dit een haulo is en dat betekend dat er een weersverandering op komst is….lekker dan. Na 2 uurtjes zonnen en zwemmen op naar de volgende stop een track in zee die je met flippers en duikbrillen kan doen. Moeders op de uitkijk als shark-wacht en wij het water in. De zee is erg ruig en helaas met alleen de duikbrillen en snorkel zien we niet heel veel bijzonders. Door naar de laatste stop, de beloning voor het lopen, Hahei beach. Wit zandstrand en een mooie blauwe zee. We eten ’s avonds in Whitianga. Dit is een plaatsje waar alle vissersboten terugkomen. De kinderen zoeken schelpen en wij drinken een pilsje op terras.

Teruggekomen op de camping blijkt onze tafel gejat te zijn ?? De eigenaar van de camping heeft onze plek gemaaid en heeft de spullen aan de kant gezet. De tenten die rond om ons heen inmiddels vertrokken zijn hebben waarschijnlijk gedacht dat het weg ging en hebben onze tafel meegenomen. Hoe leg we dit uit bij de verhuurder van de camper….de eigenaar van de camping erbij gehaald en deze zegt met een lach…Don’t worry mate…..dus dat doen we maar.

Vanavond nog even een afscheidsborrel en een potje Keezen 🙂 met de meisjes en dan klaar maken voor de laatste rit naar Auckland. Welterusten Nederland tot gauw

20130103-090447 PM.jpg

20130103-090507 PM.jpg

20130103-090528 PM.jpg

Nieuwjaarsduik

Gisteren tot half 2 ’s nachtslot op het strand gebleven. Hele belevenis volle maan en een hele mooie sterrenhemel. De iPod met de Sounddock (thankx Roppie) en het feestje is compleet. Paar flesjes bubbels als slaapmutsje.

Volgende morgen weer erg mooi weer. Het is hier qua temperatuur net zuid Frankrijk. Alleen dan zonder Fransen dus….kan niet beter. Roos blijft nog even op bed liggen want de bubbels zijn nog niet helemaal uitgewerkt. Wij gaan naar het strand om de surflessen (zonder zeil) te bespreken. Onderweg blijken mijn bubbels ook nog niet uitgewerkt, ga op mijn bek, en schiet nogal lomp uit mijn slippers. Mijn grote teen is een stuk kleiner als toen we vertrokken terwijl de rest van mijn lichaam flink gegroeid is…..Gelukkig zijn daar de strandwachten die vakkundig de teen weer repareren. Dit zijn de zelfde strandwachten die ook op TV zijn ! Dit kan de doorbraak zijn voor de TV carrière van mijn teen.

Om 1 uur beginnen de surflessen. Grote golven en een veel doorzettingsvermogen hebben we nodig om te proberen te blijven staan. Roos is inmiddels weer in het rijk der levende en hanteert de camera. Na 2 uurtjes ploeteren hebben we allemaal een keer gestaan dus missie is geslaagd. ‘S avonds een heerlijk burgertje van de BBQ en een salade volgens kiwi recept van Michelle.

Koppie koffie en dan vroeg naar bed….nog even 1 aflevering Homeland op de iPad en dan slapen.

20130103-084445 PM.jpg

20130103-084513 PM.jpg

20130103-084524 PM.jpg

20130103-084630 PM.jpg

Oudejaarsdag

Ff wennen om op oudejaarsdag ’s ochtends in het zonnetje te ontbijten. Maar het went snel hoor. Vandaag gaan we naar Hot Water Beach. Dit is in het noorden van net noordereiland. Als het goed is het klimaat hier subtropisch, we zijn er klaar voor. Een rit van 250 km. Vandaag gaan we over de 4000 km heen…We rijden via Matamata waar de Hobbit film is opgenomen. We hebben de film. Iet gezien, dus foto, koffie, en snel weer door. Om half twee komen op de camping, en inderdaad strak blauw en volle bak zon. Snel zwembroeken aan en naar het strand. Je kan hier een gat graven op het strand en er komt grondwater in van 68 graden. Beetje mengen met zeewater en het perfecte strandbad is een feit. We blijven hier tot 18 uur, en gaan dan aan de borrel met de Hollandse meiden die we eerder deze vakantie ontmoet hebben. Een fish & Chips op de camping en straks naar het strand om oud en nieuw te vieren. Het moet niet gekker worden

Voor Nederland alvast een gelukkig nieuwjaar, wij beginnen hier alvast met ons feestje PROOST !!

20121231-101308 PM.jpg

20121231-101334 PM.jpg

20121231-101351 PM.jpg

30 december Rotorua

Vanmorgen weer eens het wekkertje gezet, straks MTB-en met de Fam. Er is hier een bos/berggebied waar 128 km aan singeltracks zijn gemaakt. Van beginners tot expert. Het is nog mooi droog als we aankomen en krijgen de MTB’s en een routekaart. Bridget ook voor het eerst op een 26 inch. Nog voor we het parkeerterrein af zijn ligt Calvin al op het grind. Hij probeert te slippen maar komt er achter dat hier in NZ ook de voor en achterrem omgedraaid zijn….schade valt mee. We rijden een heel gaf parcours in een regenwoud met lichte glooiing. Net na een mooie afdaling, en foto momentje, zit een heel klein bruggetje en deze mist Brit. Ze gaat een steile klucht op, komt tot stilstand…en dan weer achteruit eraf…Brit begint deze vakantie al een lekker kleurtje te krijgen alleen de kleur is blauw. We houden er na 2 uurtjes mee op. Iedereen is kapot maar het was super gaaf. Roos drinkt nog een bakkie koffie en de kids kijken een DVD. Tijd voor papa om lekker uit zijn dak te gaan. Lekker ff uurtje rossen tot de pijp leeg is.

Hierna gaan we naar het plaatselijke Maori’s museum om de broodnodige cultuur op te snuiven. We sluiten ons aan bij een soort rondleiding maar haken af na een uurtje. De kinds verstaan er geen hout van en wij zijn cultuurtechnisch gezien weer ook weer klaar voor 2012. Er zijn ook geisers die elk uur een straal kokend water van een halve meter doorsnede 30 meter de lucht in spugen. Indrukwekkend dat de natuur dit kan doen. We zien ook onze eerste kiwi !!!! Helaas te klein voor 4 kiwiburgers dus we laten hem gaan.

s’ avonds zijn we te gast bij een Maori’s hangifieast. Hier kunnen we kijken in een echt maori dorp en laten ze alle gebruiken zien en we krijgen hier ook een speciale maaltijd. Heel leuk en leerzaam. We maken een echte HAKI mee dit een strijders dans waar ze heel agressief kijken en hun tong uitsteken. Dit doet me denken aan mijn goede vriend Aarslikkerdanny en zijn vriendje Duncan. (Zie YouTube)Na een gezellige maaltijd komen we kapot thuis……heel veel indrukken en een zere reet.

20121231-093116 PM.jpg

20121231-093058 PM.jpg

20121231-093953 PM.jpg

20121231-093106 PM.jpg

29 December Rotorua

Gisteren prima vangst gehad bij het garnalen vissen. Hele verassing voor ons om eens wat levends aan de hengel te hebben. Klaargemaakt op de camping BBQ met knoflook en olijfolie en opgegeten bij de gezamenlijke voederplaats. Toen Roos alvast wat spullen terug ging zetten in de camper bleken er opeens andere mensen aan ONZE picknick tafel te zitten, die voor ONZE camper stond, onder ONZE luifel op ONZE plaats !!! Onze tafel bleek te zijn bezet door de enige Duitsers die hier in Nieuw Zeeland voorkomen. Nog perplex van wat er net gebeurt was kwamen we terug bij onze camper en de bezetters keken niet op of om, wisselden geen woord en gingen gewoon door met eten. We gingen maar naar binnen in onze camper en schreven wat in ons dagboek…(blog)… en gelukkig na 40-45 minuten verdwenen ze weer…een vieze tafel achter gelaten. Gelukkig hebben we geen fietsen bij ons 😉

De volgende morgen vroeg op om te ontbijten aan onze tafel en na een duik in het zwembad langs de Waikato river gelopen naar de Huka falls. Dit is een waterval van 10 meter diep waar 20.000 liter water per seconde door heen buldert ! Prachtig weer vandaag dus op de terugweg nog ff gedompeld in een warm waterbad wat je in deze omgeving veel hebt. Aansluitend door naar de geisers en geotherminal water station. Hier komt van alles aan rook en water naar boven en lijkt er van alles te koken. Aangekomen bij de geisers eerst even de camper aan de kant op een leuk grasveldje om wat te eten. Ging helaas niet in alle rust. Er zaten hier een soort steekvliegen zo groot als de Airbus 380. Alles weer in de camper, eten en het park in. Er zijn hier meren in heel veel verschillende kleuren door de mineralen uit het binnenste van de aarde. Een meertje in het midden van het park is precies de scheiding tussen de noord en zuidplaat en is in het midden 100 meter diep en 175 graden. De geur van rotte eieren achter ons latend door naar Rotorua.

Rotorua is de stad waar nog de dorpen en gewoontes voorkomen van de originele bewoners van NZ de Maori’s. Een leuke camping gevonden aan de rand van de stad en vanavond wat plannen maken voor morgen.

20121229-111423 PM.jpg

20121229-111446 PM.jpg

20121229-111511 PM.jpg

28 December Lake taupo

Calvin schrijft…

Hallo Nederland,

Vandaag hebben wij garnalen gevist het was 5minuten rijden.
Het was best moeilijk maar het lukte wel.
In totaal hebben we er 17 gevangen maar eigenlijk 18 want er is er 1 ontsnapt uit het emmertje.
We kregen een hengel met voer het voer was tonijn.
Als je iets voelt trekken dan loopt hij weg, dan moet je mee lopen en als hij stil staat dan moet je een minuut wachten. Dan is hij aan het eten en dan pas moet je trekken en heb je beet.
De grootste was 30 cm! We namen ze mee naar huis en gingen ze roosteren op de BBQ.

Morgen op weg naar de Maori’s …… Spannend

20121228-112816 PM.jpg

20121228-112834 PM.jpg

20121228-112858 PM.jpg

27 december Tongariro northern circuit

Vanmorgen om 5:38 uur wekkertje gezet, want om kwart over 6 gaat de bus weg voor onze hike naar de vulkanen. Om 5:50 schrikken we wakker….Hmmmm wekkertje vergeten ? Al snel komt de Brit uit de mouw…zij wijzigt de tijd en datum zodat ze meer punten kan verdienen met haar smurfen spel! Snel iedereen in de kleren en met een boterham in de hand smurfen we naar de bus waar we net op tijd aankomen. Kwartiertje later komen we aan bij de start van onze tocht en de bus chauffeur meld dat de Nieuw Zeelandse Pelleboer in de morgen een buitje opgeeft en daarna opklaringen. Goed vooruitzicht. Begin van de tocht lekker droog en nog heerlijk rustig, genoeg tijd dus om te genieten van de omgeving en de vele plas, veter en ik denk dat er misschien een steentje in mijn schoen zit pauzes. Na 3 uur staan we trots en voldaan op 1900 meter hoogte. We zijn dan 9 km verder en hebben bijna 900 meter geklommen. Het begint nu ligt te regenen. We laten ons aan de andere zijde een stukje zakken om de vel blauwe rokende meren te bewonderen, het miezeren wordt nu toch serieus regenen. We klimmen terug naar de top en beginnen aan de tocht terug. Het begint nu echt te gieten, en de enige watervallen die we nu zien lopen recht door mijn naad. Door het tempo krijgen we het gelukkig niet koud, we moeten aardig door stampen om de bus te halen. Net voor het einde gaat Brit voor de derde keer vandaag op haar plaat, bloed op de knieën en nog meer water over de wangen. Na 5,5 uur komen we moe maar voldaan aan de bij de bus, trots als een pauw op mijn kids en mijn meisie. Snel even douchen op de camping en nu door naar het mooiere weer bij lake Taupo. Onderweg zien we de eerste zonnestralen en aangekomen op de nieuwe camping een wel verdiende duik in een heerlijk warm zwembad.

20121228-111615 PM.jpg

20121228-111807 PM.jpg

20121228-111907 PM.jpg

20121228-112021 PM.jpg

20121228-112139 PM.jpg

26 december Boxingday

Vanmorgen 7 uur wekkertje en half 8 vertrokken van Wellington naar Tongariro national park. Een rit van 350 km maar de omstandigheden zijn goed. Graadje of 25 en zonnetje. Plan is om ff te rijden en dan ergens een bakkie en een ontbijtje. We vinden een leuk tentje maar als het hele spul eruit is blijkt de tent open maar nog geen brood te hebben. Dan maar naar de buren….Wendy’s. Voor het eerst om 9 uur ’s ochtends Cal en ik een heerlijk burgertje gegeten….de backonator….en zoals mijn neef altijd zegt: een burger in de morgen is een dag zonder zorgen. Een mooie rit door een heel ander landschap als dat we gewend waren op het Zuideiland. Het is net of elk moment een hobbit om de hoek kan komen. Het lijkt eigenlijk een beetje op Limburg alleen dan met steile heuvels, meer watervallen en bomen, overal schapen, regenwoud en lekker weer. Dus eigenlijk lijkt het niet op Limburg. Om 2 uur komen we aan in het national park met uitzicht op de 3 vulkanen.

Het is SHIT weer (zoals in Limburg) dus ff langs de receptie voor een kaartje en een klein ritje om de omgeving te verkennen en ff kijken wat er hier te doen is. We zien voor het eerst het vulkaan landschap en dat is indrukwekkend. Er zijn hier lord of de rings films opgenomen en we gaan naar een waterval die in de eerste film zit. De kids doen een traditionele haka maar…Geen hobbit of ring te zien dus dat valt tegen. We boeken voor morgen een looptocht op de vulkaan. Terug in de camper even relaxen, hapje eten en vroeg erop want morgen gaat om half zes de wekker voor onze looptocht. De tassen pakken we alvast en de boterhammen worden gesmeerd. Welterusten.